Tatsuno Art Project 2013
Tatsuno Art Project 2013 : 15 - 24 Nov 2013
龍野アートプロジェクト 11月15日~24日 2013
http://tatsuno-art-project.com/2013/outline.php
+++++++++++++++
Statemant
Sand River Project 2: Ibo River
I collected sand from the Ibo River and fired it.
*
Tatsuno, Yamazaki, Ichinomiya.
In the Middle Ages, Tatsuno was a castle town and Yamazaki a distribution center,
and in ancient times, Ichinomiya was a rice-producing area.
Each town developed by reaping the benefits of the Ibo River. With the addition of
Shiso, the source of the river, and Aboshi, its estuary, to signify the beginning and
end of the Ibo, I gathered sand from a total of five locations.
By putting the sand into a ceramic kiln, and firing it using ten temperature patterns,
I created sand with 50 different colors.
I chose three of these, and after crushing them into powder used them as paint.
After mixing this together with white ceramic powder, I made a picture called Ibo
River. I installed both of fired sand and painting in the riverside room looking out
over the Ibo River and Tatsuno castle town.
* *
Every town starts out as a small settlement. As people, goods, and information
arrive from other places and accumulate in a complex manner, over a period of
many years, the town develops its own unique character. Like the sand in a river,
things comes from every area of the river basin, are carried beyond various borders
by the current, and accumulate along the river to become part of the town.
* * *
As I collected sand while traveling down the Ibo under the blazing sun in the
summerof 2013, I physically experienced the towns as points along the river.
And as I fired the sand that I had collected, and saw its color change subtly
according to the temperature of the kiln, I thought about how each town that
dotted the river had prospered, how it had changed as a result, and how it had
assumed its present form after slowly glimmering over many years.
Along with the passage of time, ceaselessly flowing since ancient times, the river
ofsand has continued to flow, and along with people’s actions, given rise to the
current landscape. Firing sand from the Ibo River and painting a picture with it
makes me feel as if I have touched the essence of this landscape.
––Yoon Heechang
Autumn 2013
==========
砂の流れ -2
揖保川
揖保川の砂を集めて焼いてみた。
*
龍野、山崎、一宮。
龍野は近世の城下町として、山崎は中世の物流で、一宮は古代の稲作で、それぞれに揖保川の水流の恩恵を受けて発展した町だ。
そこに川の始まりと終わりの意味で、源流域の宍粟と河口の網干を加えた計5カ所で揖保川の砂を採取した。
その5カ所の砂を陶芸の窯に入れて10パターンの温度で焼成すると、50種の変色した砂が得られた。
その中から3種類の砂を選んで、砕いて粉にして絵の具とした。
それを白い陶磁器の粉と合わせて揖保川の絵 「 IBO River 」を描いた。焼いた砂とその砂で描いた陶粉画を、揖保川と龍野の町が見渡せる川沿いの部屋に展示した。
* *
どんな町もその始まりは小さな集落だった。
そこに、人・もの・情報が他の場所から川の流れに運ばれて積み重なり、その町独自の姿を作り上げた。
同様に、川の砂は流域のすべてから集められ、国境いを超えて運ばれてきた。
運ばれた砂が河原に積み重なるようにしていくつもの町できた。
* * *
2013年夏、炎天下の中、揖保川に沿って移動しながら砂を集めていると、砂を採取したそれぞれの町は揖保川という線に打たれた点であると身体で感じた。
また、持ち帰った砂を陶芸の窯で焼きながら、毎回窯から出てくる砂の色が温度ごとに微かに違っているのを見て、川に打たれた点としての町は、長い時間のなかで、ゆっくりとゆっくりと明滅しながら、ある時に栄え、時に応じて移り変わって、そして今の風景があるのだと思えた。
太古から変らない時間の流れのなかで、Sand River(砂の流れ )もまた流れ続け、人の営みとともにこの風景を作り上げてきた。
揖保川の砂を焼いて絵を描いてみることで、この風景の本質に触れることができるような気がする。
2013年 秋
尹 煕倉
終
2013.11.19 | | コメント(0) | トラックバック(0) | news
